Sunday, September 7, 2008

TAK KELUAR LANGSUNG

Termasuk hari ini sudah 7 hari umat Islam menjalani ibadat puasa. Alhamdulillah setakat ini saya masih merasa seperti biasa. Segar dan seronok menjalankan kerja-kerja harian. Dulu orang kata kalau kita sudah bersara, kita akan menjadi bingung kerana tak tahu apa nak buat. Ada yang pagi-pagi dah bangun dan hendak pergi kerja, walhal, mereka ni dah bersara. Kasihan juga kalau ada yang macam ni. Bagi saya, kalau dah sampai masa kita bersara tu, eloklah kita bersara, jangan dok nak ingat-ingat lagi suasana semasa kita bekerja. Kan masa tu dah berlalu.
Tapi suka juga saya katakan, kalau kita dah bersara , kita sebenarnya masih lagi boleh buat sibuk .Kadang-kala lebih sibuk daripada mereka yang tidak bekerja. Apataknya/ Lepas subuh aja, kita dah masuk ofice untuk buat sarapan pagi. Lepas tu kita jadi cleaner pula. Sampailah jam 11 pagi. Lepas tu, masuk balik ofice untuk sedia makan tengahari. Petang lak, kita kena jadi gardener.Hoi! penat gak kalau tiap hari macam tu aja. Malam? Kita tak boleh buang masa. Baca apa sahaja bahan yang ada khususnya surat khabar . Dapat gak kita up-datekan otak kita. Kalau tak takut otak kita kecutttttttttt!
Tapi klenapa dua tiga hari ni bila saya mengadap komputer untuk menyambung penulisan bagi buku ke lima saya, otak tak mahu jalan. Ilham tak ada. Puas fikir-fikir, tapi tak keluar juga idea. Pelik juga. Saya mencari sebabnya tapi tak adapun satu jawapan yang tepat. Akhirnya saya agak, saya jadi macam tu sebab perut kosong. Kalau macam tu tak apalah...nanti lepas puasa tentu keadaan saya kembali pulih. Tapi kalau terus-terusan macam ni susah juga saya. Nampak gayanya buku ke 5 ni tak dapat terbitlah. ! Saya tak bpleh mengalah. Saya harus melawan perasaan malas ni.

No comments: