Tuesday, December 14, 2010

Tulis...delete, tulis delete...!!!!!!!!!!!!

3 hari lepas saya dihubungi En W. Beliau perkenalkan diri dan menyatakan hajatnya menalipon . Beliau minta saya menjadi salah seorang kolumnis salah sebuah majalah pendidikan yang akan dilancarkan Januari depan. Pening juga saya memikirkannya! Apa yang nak saya tuliskan sebab saya bukanlah seorang penulis yang baik!Kata En W,' Puan tilislah apa sahaja yang ada kaitan dengan kepakaran puan!".
Beberapa saat saya memerah otak untuk mencari tajuk yang hendak ditulis.Dalam pada berusaha sedaya upaya untuk mencari tajuk yang sesuai saya terus menjawab " ok, bila nak dihantar bahan tu?". Anih betul saya rasa diri ini kerana terlalu sukar untuk menjawab tidak boleh!atau tidak kuasa!
Lantaran itu sudah dua malam saya mengadap komputer. Tulis , delete, tulis delete, tulis delete....tulis delete...sampai bila macam ni?
Tapi nampaknya malam ini ok sikit....sudah mula nampak jalan.....jangan tersesat sudah!

Tuesday, December 7, 2010

Nyamuk oh nyamuk!

Malam tadi sepincing pun saya tak dapat melelapkan mata. Nyamuk berkeliaran dan sentiasa mencari mangsa menyebabkan saya tak dapat tidur. Anihnya suami pula berdengkur tidur setengah mati.Mungkin nyamuk tak selera menghisap darahnya. Untuk menghilangkan rasa jemu dan menunggu hari siang, mujurlah saya membawa TQ Hamka. Membacanya saya terlupa sedikit masalah yang mengganggu tidur saya.
Kata suami tidur di hotel buget akan memudahkan saya menghadiri mesyuarat ALPA di YGMB malam itu sebab letaknya selang beberapa pintu sahaja dari Wisma YGMB. Saya mudah berulang alik ke situ. Lagipun , di Taman Melawati ini tak ada hotel standard, kalau hendak juga terpaksa keluar taman tersebut dan letaknya jauh pula dari tempat mesyuarat. Jadi , tak ada pilihan lain selain terpaksalah bermalam di hotel budget itu. Lagipun cuma semalam aje. Rupa-rupanya walaupun hanya semalam, saya rasa terlalu lama tinggal di situ dan terlalu lama pula menunggu hari siang. Apapun mujur ada TQ Hamka.
Walaupun keadaan amat menjemukan tetapi saya merasa puas kerana dapat hadir mesyuarat tersebut. Apa yang terbuku di hati dan semua rintihan guru yang saya dengar selama ini tentang YGMB dapat saya suarakan. Amat menyeronokkan bila Tan Sri dan yang lain sudi mendengar keluhan itu dan berjanji 'penjenamaan' semula seperti yang dirancang akan diperhalusi. Wau! Datuk-datuk yang hadir yang melontar idea positif diharap boleh mengubaH corak YGMB dan tender untuk dimenangi oleh Konsultansi boleh ditambah. Datuk "A" tentu boleh membantu sebab datuk masih ada kuasa! .
Sebaik menunaikan solat subuh itu, kami bersiap untuk pulang. Dalam perjalanan pulang kami singgah bersarapan di Dengkil akibat tersesat jalan yang sepatut dilalui. Makan nasi lemak dan roti bawang (sekenyang-kenyangnya) untuk 2 orang hanya RM 6.00. Berbeza benar harganya berbanding dengan di gerai Kristal'. Sepiring nasi goreng Cina dan dua gelas kopi tarik di situ harganya RM 18.00.

Saya terkenang perbualan saya dengan jurutera muda ketika kami makan tengah hari di Hotel Mekah April lalu. Katanya kalan gaji seseorang itu RM5,000.00 sebulan dan duduk di Kualan Lumpur, keadaan amat sukar. Duit sering tak cukup! Saya terkejut. 'Kenapa ? kan RM 5,000.00 banyak? Antie dulu baru-baru bekerja gaji cuma RM850.00 aje tapi tak ada masalah? Anak kamu pula hanya 3 orang, masih kecil pulak?", kata saya.
Si jurutera muda dengan tersenyum menjawab", Antie, belanja menghantar 3 orang anak ke nursery RM 1500.00, bayar duit rumah RM 850.00, bayar gaji mad RM 600.00, minyak kereta dan bayar tol RM 600.00 sebulan , itu belum dikira kalau jalan kerap jem! hantar duit kat kampung sikit, bayar duit letrik dan air, makan minum......Hoi...tak cukup antie!" katanya.
Saya menghitung-hitung sendiri..... kalaulah begitu susah juga ye kalau duduk kat bandaraya ni! Tapi bila saya kira balik beliau suami isteri dan anak-anak telah dapat mengerjakan Umrah lebih daripada dua kali, maknanya gajinya suami isteri...hoi besarnya!
Syukurlah! Ramai bangsa saya sudah bijak mencari wang sehingga gaji 6 angka sudah menjadi perkara biasa bagi mereka!

Tuesday, November 30, 2010

Thistle Hotel JB

Sebaik sampai di rumah jam 8.30 malam tadi saya merasa amat letih. Apa tidaknya, bercakap 8 jam sehari mulai hari Isnin lepas menyebabkan tekak kering dan tenaga berkurangan. Sebaik sampai di rumah rasa macam nak lemparkan aje badan di tilam tapi tak boleh sebab perut sudah berbunyi dan belum solat. Mujur Bib dah sediakan makanan. Tak lengah lagi terus buka tudung saji, cari sambal goreng dulu...Wuh! sedapnya bila di makan dengan nasi panas.
Bersama dengan guru-guru pra sekolah, tadika, tabika swasta dan seumpamanya amat menyeronokkan .Walaupun masa rehat terlalu pendek, namun saya rasa gembira kerana mereka amat memberi kerjasama semasa saya membentangkan beberapa konsep kurikulum yang terkandung dalam KSPK (KURIKULUM STANDARD PRA SEKOLAH kEBANGSAAN). Kebanyakan peserta yang terdiri daripada guru-guru non-malays amat memberi kerjasama. Pandangan dan pengalaman mereka boleh membantu memberi idea kepada rakan-rakan mereka yang lain terutama yang baru setahun dua mengajar di Tadika atau Pra Sekolah atau Taska/ki.Wou..terkejut sakan bila mendengar saya akan pulang petang ini. 14 jam dengan 7 slot masih tak cukup. Hei! Cukuplah . Saya sudah terlalu rindu dengan sambal goreng saya!
Memang tepat Kementerian Pendidikan menganjurkan kursus untuk guru-guru sebegini. Semangat patriotrik, pemahaman tentang konsep pendidikan Malaysia dapat di lontarkan dan mereka amat merasa bersyukur kerana diberi peluang berkursus .Tapi saya tak boleh lama di sana. Cukuplah dua hari tu.Itu belum dikira membuat TOT 2 hari sebelum tu. Malam ini tentu ada yang menyambung tugas saya. Dan mereka akan lebih memahami lagi tentang KSPK itu terutamanya apabila beberapa tunjang telah didedahkan. Semoga pendidikan diMalaysia bertaraf dunia dapat direalisasikan secepat mungkin.
Terima kasih, Tan....Tin....Zavita, Kamala dan yang lain-lain...!

Sunday, November 7, 2010

KFC

Selepas menyiapkan tugas-tugas di rumah , aku terus memecut ke SKL. Dua jam di sana , aku pecut pula ke Pejabat Pos besar hanya semata-mata hendak melihat surat berdaftar yang tak dapat diserahkan kepada ku di rumah lantaran ketiadaanku pada hari itu. Sepanjang memandu, hati tertanya-tanya , surat apa agaknya tu sampai hantar kepada ku secara berdaftar? Kalau cek, seingat aku semua cek yang patut ku tuntut sudah ku terima . Biasanya surat berdaftar ni dikirim oleh Yayasan Guru- menjemputku ke kursus PTK ....Tapi kalau betul macam tu kenapa si Bob atau Izah tak followup dengan telefon macam selalu yang dibuat?
Eh...risau gak aku memeikirkan kandungan surat berdaftar tu.Jangan-jangan surat itu tidak berstem jadi surat tu ditahan dan hanya diberi kepada ku setelah aku membayar denda . Ini pernah berlaku kepada ku suatu masa dulu, ketika aku masih bertugas!
Dalam meneka-neka begitu, akhirnya sampai di destinasi dan terus parking kereta. Mujur ada dua tempat letak kereta yang masih kosong. Bergegas ke kaunter serahan yang dah berpindah lokasi.
Di Kaunter serahan taksabar aku menunjukkan surat maklumat pos berdafftar kepada pegawai bertugas. Tak sampai 2 minit pegawai bertugas menghulurkan surat yang dimaksudkan. Wah...disampul surat tertera cop Yayasan Guru. Apa pula mahunya sedangkan dia tak berhutang kepadaku dan akupun tak berhutang kepadanya. Tak sabar suratku buka.. Alahai rupa-rupanya sekeping cek yang aku sendiri sudah terlupa.....
Yang gelihatinya bukan banyak...tapi bolehlah sambung nyawa.
Nak balik? Malas lak. Perutpun dah lapar ,entah macam mana ,( macam dah tebiat lak) buat pertama kali aku ke KFC di Mata Kucing. Pelik gak...Selama ini tak pernah ke KFC sendirian hari ini ke situ pulak. Tapi bila masuk rasa seronokkkkkk! Seronok bukan kerana makan KFC tapi seronok cuma aku seorang sahaja makan di situ! Wuh...boleh makan sambil bersantai dan berangan! Tapi "Kalau bawa cucu kan baik!'

Sunday, October 24, 2010

Jangan dimanjakan.

Sebaik pulang, dari SMK Klebang saya terus ke J kerana ada pertemuan dengan Wanita di sana. Lepas tu tak buang masa terus pulang ke rumah kerana petang ini saya harus membantu persiapan kenduri kakak ipar yang akan berangkat ke Mekah Isnin ini. Wah! Bila sebut ke Mekah saja....mata saya terus terpandang Kota Madinah, Masjid Nabawi, Kuburan Baqe', Taman SYORGA, Makam kekasih Allah swt serta sahabat-sahabatnya...dan lagi dan lagi.....................kemudian mata terus terpandang pula Masjidil Harram, dengan Kaabahnya, bukit Safa dan Marwah...dan lagi.............dan lagi....... Rasa-rasanya, tak sabar mahu kembali lagi ke sana .....tak pernah rasa penat, letih jauh sekali jemu.
Teringat saya bulan April yang lalu , sewaktu saya dan suami ke sana, sememangnya ketika itu saya sedang sakit kaki. Penyakit yang sudah menyerang saya hampir dua bulan, sudah diurut dan sudah juga ke doktor tetapi kaki tetap sakit dan sukar hendak memijak lantai. Tapi dek kerana hati tetap mahkan terjadi pada saya ketika di sana nanti.
Nak dijadikan cerita , sepanjang saya di sana khususnya di Kota Mekah, hampir setiap hari saya berjalan lebih daripada 8 kilometer. Apa tidaknya, bukan hanya sekadar berulang alik dari rumah ke Masjidil Haram setiap waktu, malah selalu buat tawaf sunat dan sae, dann......... kaki yang sakit ini tetap diheret............. .. Rupa-rupanya apabila kaki ini tidak dimanjakan dia tahu membawa diri. Sakit terus hilang hingga ke hari ini.Alhamdulillah! Semoga 'Engkau mengizinkan aku datang lagi ke situ dan permudahkanlah aku mencapai hajatku itu '.
Apa yang aku paling takut ialah ..apabila diakhir hidupku....Engkau melupakan aku....!

Monday, October 4, 2010

Bukan semua orang sanggup..................?

Lebih kurang jam 5.30 petang tadi saya dan Linda berkesempatan ke RTB di Bemban. Memandangkan saya tidak tahu mencari tempat tersebut, Linda menemani saya kerana beliau dan suaminya sudah terlebih dahulu diminta melihat tempat tersebut dan menyaksikannya sendiri agar mudahlah saya membuat perhitungan. Kami sampai lebih kurang jam 6 .00petang. Puan A dan suaminya menyambut kami dengan ramah sekali.
Saya kagum dengan ketabahan Puan A dan keluarganya menabur bakti dengan tulus ikhlas. Walaupun dirinya sendiri dalam keadaan uzur akibat mengidap penyakit kencing manis, namun beliau masih sanggup memberi kasih sayang kepada anak-anak yang menumpang kasih dengannya.
Anak-anak yang ada di RTB dalam lengkongan paling muda 7 tahun dan yang paling tua 17 tahun diurus dengan sempurna. Kebersihan rumah tersebut juga dijaga dan saya rasa jika pihak pegawai kesihatan datang untuk memberi markah, mungkin kebersihan di rumah tersebut boleh dimasukkan dalam kumpulan A. Shabas!
Kami berbual mesra dan ternyata Puan A ini petah bercerita. Tak sangka rupa-rupanya beliau dahulu bersekolah di sekolah yang sama dengan saya tetapi beliau menamatkan pengajiannya hingga di tingkatan 3. Walaupun ilmu tak setinggi mana namun pengetahuan amnya luas lantaran itu Puan A boleh berbual berbagai tajuk.
Kata Puan A , dia tidak sanggup meninggalkan anak-anak tersebut kerana ada diantaranya telah dipelihara sejak berusia 2 bulan. Jadi rasa sayang kepada mereka tidak boleh dipertikaikan. Anak-anak itu dijaga dan dibelai bagai anak-anak sendiri.
Mulia benar hati Puan A dan keluarganya. Sanggup mengorbankan diri dan wang semata-mata hendak membantu anak-anak yang tidak bernasib baik ini. Walaupun keluarganya sendiri hidup dengan pencen posmen suaminya namun mereka tetap bahagia bersama puluhan anak-anak tersebut! Saya sendiri belum tentu dapat melakukan seperti apa yang dilakukan...
Semoga A/L dan C/C saya terus dapat permintaan agar saya dapat lagi menziarahinya dengan buah tangan yang diperlukan!.......!

Sunday, October 3, 2010

Rumah Terbuka Nat!

Petang ini walaupun saya terasa terlalu letih tapi saya gagahi juga pergi ke rumah terbuka Nat! Sebabnya, Nat bukan sahaja bekas pelajar saya malah beliau sudah beberapa kali menalipon saya agar dapat datang ke rumah terbukanya yang diadakan mulai jam 3.00 petang. Tak cukup dengan menalipon, Nat juga menghantar pesanan ringkas mengingatkan agar saya tidak terlepas pandang jemputannya itu. Dalam sms Nat itu beliau menguatkan lagi jemputannya dengan mengatakan berpuluh orang bekas pelajar saya semasa di SMKASR menunggu saya nanti di rumahnya.
Saya sampai di rumah Nat lebih kurang jam 3.30 petang itupun sesudah termasuk beberapa taman lain. Satu kelemahan saya ialah sukar benar mengecam jalan untuk pergi ke sesuatu tempat walaupun sebelum ini sudah pergi ke situ. Ternampak saya Nat sudah datang menyongsong dan membawa saya masuk ke ruang tamu rumahnya. Apa lagi...terpekik terlolonglah bebudak tu apabila ternampak saya. Saya yang sudah berusia emas ini terlupa pula diri sendiri lalu menjadi seperti mereka juga. Kami puas berpelukan melepas rindu .
Terasa diri amat bangga apabila mendengar cerita bebudak ni. Masing-masing bukan sahaja sudah beranak penak, malah ramai yang telah berjaya memegang jawatan tinggi dan tentunya juga bergaji besar. Mereka semua mengimbau kenangan semasa belajar di SMKASR dahulu dan tentulah perbualan mereka banyak berkisar tentang perangai mereka dan guru-guru yang mengajar mereka dahulu....termasuklah saya juga. Tak kering gusi kami tertawa terutama apabila mereka menggayakan cara saya mengajar mereka dahulu. Seronok benar saya melihat telatah bekas-bekas pelajar saya ni. Mereka sentiasa usik -mengusik sesama mereka dan kemudian tertawa berderai.mesra dan amat ceria nampaknya. Kami puas bergaya di depan kemera. Tentulah yang paling hebat gayanya petang tu ialah Nat sendiri! ...Wou...Nat! Aura you memang dahsyat you!!!!!!!
Ketika hendak pulang, Nat menghantar saya hingga ke kereta. Beliau membisikkan kepada saya tentang pendapatannya sebulan! Auu! 5 angka!Hebat Nat! Cikgu doakan kamu dan semua rakan-rakan kamu yang lain terus berjaya dalam kerjaya dan dalam hidup. Setinggi manapun kamu berada, jangan lupa akar dan umbi kamu serta sentiasa sujud kepada yang maha pemberi!!!!!!!!!!!!!Cikgu tumpang gembira melihat kejayaan kamu semua!