Saturday, May 23, 2009

APA RAHSIANYA?

Satu soalan yang paling popular, sering ditanya kepada saya ialah.." bagaimana saya mengekalkan motovasi diri hingga sentiasa cergas bila menyampaikan ceramah atau apabila saya bekerja".Semalam dan pagi tadi pun soalan yang sama diutarakan kepada saya. Saya ingin berkongsi rahsia dengan pembaca blog saya. Rahsianya ialah,
1. Kita wajiblah ingat bahawa semua yang kita lakukan di dunia ini semata-mata untuk mendapatkan keredhaannya . Lantaran itu, mana boleh kita mengeluh atau melakukan sesuatu tugas itu secara tangkap muat? Kan Allah swt sentiasa melihat apa yang kita lakukan?. Kalau ini kita pegang kuat insyaalah, kita akan sentiasa bermotivasi semasa bekerja kerana kita tahu Allah swt sentiasa melihat apa yang kita lakukan dan dia penilai yang maha adil.
2. Seseorang itu akan sentiasa enjoy apabila dia melakukan sesuatu yang dia suka atau minati. Contohnya, kalau dia suka menuntun t.v, dia merasa ada yang tak kena dengan dirinya kalau tak dapat menuntun t.v sehari. Kalau dia seorang penggemar bola sepak, dia sanggup menonton perlawanan bola sepak di kaca t.v walaupun subuh sudah hampir menjelang. Maknanya, jika kita mahukan sesutu pekerjaan itu dapat dilakukan dengan baik dan tidak rasa penat atau bosan. maka jadikanlah pekerjaan tersebut hobi kita. Insyaallah, kita akan dapat mengekalkan prestasi kerja kita sepanjang masa.
Makan ubat? ini saya tak berani nak cakap! Sebab takut salah cakap nanti!!!!!!!!!.Lagipun, makan ubat macam mana banyak pun kalau sikap kita tak nak diubah, kita lagu tu lagu tu juga habislah kita.
Ok !
Tk. nh/09

No comments: