Tuesday, December 7, 2010

Nyamuk oh nyamuk!

Malam tadi sepincing pun saya tak dapat melelapkan mata. Nyamuk berkeliaran dan sentiasa mencari mangsa menyebabkan saya tak dapat tidur. Anihnya suami pula berdengkur tidur setengah mati.Mungkin nyamuk tak selera menghisap darahnya. Untuk menghilangkan rasa jemu dan menunggu hari siang, mujurlah saya membawa TQ Hamka. Membacanya saya terlupa sedikit masalah yang mengganggu tidur saya.
Kata suami tidur di hotel buget akan memudahkan saya menghadiri mesyuarat ALPA di YGMB malam itu sebab letaknya selang beberapa pintu sahaja dari Wisma YGMB. Saya mudah berulang alik ke situ. Lagipun , di Taman Melawati ini tak ada hotel standard, kalau hendak juga terpaksa keluar taman tersebut dan letaknya jauh pula dari tempat mesyuarat. Jadi , tak ada pilihan lain selain terpaksalah bermalam di hotel budget itu. Lagipun cuma semalam aje. Rupa-rupanya walaupun hanya semalam, saya rasa terlalu lama tinggal di situ dan terlalu lama pula menunggu hari siang. Apapun mujur ada TQ Hamka.
Walaupun keadaan amat menjemukan tetapi saya merasa puas kerana dapat hadir mesyuarat tersebut. Apa yang terbuku di hati dan semua rintihan guru yang saya dengar selama ini tentang YGMB dapat saya suarakan. Amat menyeronokkan bila Tan Sri dan yang lain sudi mendengar keluhan itu dan berjanji 'penjenamaan' semula seperti yang dirancang akan diperhalusi. Wau! Datuk-datuk yang hadir yang melontar idea positif diharap boleh mengubaH corak YGMB dan tender untuk dimenangi oleh Konsultansi boleh ditambah. Datuk "A" tentu boleh membantu sebab datuk masih ada kuasa! .
Sebaik menunaikan solat subuh itu, kami bersiap untuk pulang. Dalam perjalanan pulang kami singgah bersarapan di Dengkil akibat tersesat jalan yang sepatut dilalui. Makan nasi lemak dan roti bawang (sekenyang-kenyangnya) untuk 2 orang hanya RM 6.00. Berbeza benar harganya berbanding dengan di gerai Kristal'. Sepiring nasi goreng Cina dan dua gelas kopi tarik di situ harganya RM 18.00.

Saya terkenang perbualan saya dengan jurutera muda ketika kami makan tengah hari di Hotel Mekah April lalu. Katanya kalan gaji seseorang itu RM5,000.00 sebulan dan duduk di Kualan Lumpur, keadaan amat sukar. Duit sering tak cukup! Saya terkejut. 'Kenapa ? kan RM 5,000.00 banyak? Antie dulu baru-baru bekerja gaji cuma RM850.00 aje tapi tak ada masalah? Anak kamu pula hanya 3 orang, masih kecil pulak?", kata saya.
Si jurutera muda dengan tersenyum menjawab", Antie, belanja menghantar 3 orang anak ke nursery RM 1500.00, bayar duit rumah RM 850.00, bayar gaji mad RM 600.00, minyak kereta dan bayar tol RM 600.00 sebulan , itu belum dikira kalau jalan kerap jem! hantar duit kat kampung sikit, bayar duit letrik dan air, makan minum......Hoi...tak cukup antie!" katanya.
Saya menghitung-hitung sendiri..... kalaulah begitu susah juga ye kalau duduk kat bandaraya ni! Tapi bila saya kira balik beliau suami isteri dan anak-anak telah dapat mengerjakan Umrah lebih daripada dua kali, maknanya gajinya suami isteri...hoi besarnya!
Syukurlah! Ramai bangsa saya sudah bijak mencari wang sehingga gaji 6 angka sudah menjadi perkara biasa bagi mereka!

2 comments:

Kak Nora said...

Syukur kita akan nikmatNya. Bi, orang kata (bukan aku kata) nyamuk 'singgah' kat orang pandai-pandai!

Norbi Husin said...

Ye ke? Malam ni baru aku tahu! Pandai gak nyamuk tu cari mangsa macam tu ye?