Monday, February 1, 2010

Sabar...

Sekarang ni ramai benar siswazah kita yang menganggor walaupun dah menamatkan pengajian mereka lebih daripada 3 tahun. Kasihan gak bila dengar cerita masing-masing. Ada tu ...dah beberapa kali gi temuduga tapi, masih tak berjaya gak.Hutang PTPN dan menyahut, tapi kerja lum dapat ...pening gak kepala bebudak tu! Ada pula tu dah tak kuasa dengar leteran mak bapak lagi! Hari-hari emak bapak tanya , dah dapat keja lum? Aduh!!!!!memang tension kalau kena macam ni.
Apapun saya beritahu bebudak tu, carilah apa kerja sekalipun, walaupun gajinya tak seberapa...buat ajalah. Yang penting, tak makan tidur dan makan tidur...takut lama-lama nanti otakpun jadi lembab. Gaji kecil, hiduplah cara orang gaji kecil...jangan samakan dengan cara hidup mereka yang gaji besar...mana tahu, berkat sabar esok, merekla dapatlah kerja yang agak baik sesuai dengan kelulusan masing-masing.
Tapi ...saya ni cakap aja...yang menempuhnya bebudak tu!!! sEMUA ORANG SURUH MEREKA SABAR TAPI.....yang menanggungnya bebudajk tu gak!
Hailah anak-anak!!! Berdoalah banyak-banyak dengan Allah swt. Dia sahaja yang boleh menolong kita!!!!Razki, ajal maut dan jodoh pertemuan semua ditangan Nya!!!!!!!!Jangan berputus asa!!!!!!!

7 comments:

Hjh Noralenna Abbas said...

Salam Norbi,
Sykurlah zaman kita dulu.Keluar U terus kerja. kerja menunggu kita.

Norbi Husin said...

Hei Nora. kome tak balik Melaka ke? Sonyap aja!!datang2lah rumah aku!! Kita gi rumah kak Wee!!! aku nak gi sorang2 , tak syoklak!!

Hjh Noralenna Abbas said...

Bi,
Aku teringat juga. Tapi kau pasti sibuk. Bila kau free?

Norbi Husin said...

Sekarang ni free dah! Cuma 8hb Feb dan 14 Feb tak boleh. Hari2 lain ok. Cakap aja atau sms, aku datang ambil kau!

Hjh Noralenna Abbas said...

Salam Bi,
Aku free hari Sabtu dan Ahad. Okey, it's a date. Aku call atau sms kau nanti,InsyaAllah.

. said...

Salam... Cikgu@Pengetua@Pn.Hjh.Norbi. Masih ingat saya? Apa khabar? Berharap benar Cikgu dalam keadaan sihat. Terima kasih di atas tunjuk ajar semasa di SMKIS dan juga di JPN.Melaka. Segala ilmu yg dipelajari dan pengalaman yang dilalui ketika bertugas di bawah pengurusan cikgu, akan saya jadikan prinsip dan panduan dalam karier kerjaya saya..Terima kasih sekali lagi.

Norbi Husin said...

Walaikum salam Amran,
Gimana dengan study tu? Dah selesai? Cikgu sentiasa doakan Amran terus berada dalam keadaan sihat dan bahagia.....Terima kasih kerana masih mengingati cikgu!